شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.
سلام مهمان گرامی ، خوش آمدید. آیا این نخستین بازدید شماست ؟ وارد شوید یا عضو شوید

انجمن عمران و معماری سیویلتکت

ملت دیزاین = ارزان ، متفاوت ، حرفه ای

تابلو اعلانات و تبلیغات

    نکته مهندسی تصادفی:

[-]
آخرین ارسالی ها
پله پیچ و انواع آن
شروع کننده:khamfars آخرین ارسال توسط:khamfars پاسخ ها:0 پله در معماری داخلی مشاهده:10 زمان:دیروز
درباره سایت sellfree.ir
شروع کننده:رایگان بفروش آخرین ارسال توسط:رایگان بفروش پاسخ ها:0 گفتگوی آزاد مشاهده:22 زمان:01-22-2018
بازی رنگها با حال و هوای ما در دکوراسیون داخلی 2
شروع کننده:masin آخرین ارسال توسط:masin پاسخ ها:0 دیگر مطالب مرتبط با معماری مشاهده:23 زمان:01-21-2018
غرفه سازی چیست؟
شروع کننده:masin آخرین ارسال توسط:masin پاسخ ها:0 دیگر مطالب مرتبط با معماری مشاهده:18 زمان:01-21-2018
منبع کویل دار چیست؟
شروع کننده:masin آخرین ارسال توسط:masin پاسخ ها:0 دیگر مطالب مرتبط با معماری مشاهده:19 زمان:01-21-2018
اهمیت فیلتر هوا و وظیفه آن
شروع کننده:masin آخرین ارسال توسط:masin پاسخ ها:0 مطالب متفرقه مهندسی مکانیک مشاهده:16 زمان:01-21-2018
نوار درزگیر و کاربرد های آن
شروع کننده:masin آخرین ارسال توسط:masin پاسخ ها:0 دیگر مطالب مرتبط با معماری مشاهده:25 زمان:01-21-2018
درب صنعتی سریع
شروع کننده:masin آخرین ارسال توسط:masin پاسخ ها:0 دیگر مطالب مرتبط با معماری مشاهده:16 زمان:01-21-2018
درب اتوماتیک ریلی
شروع کننده:masin آخرین ارسال توسط:masin پاسخ ها:0 دیگر مطالب مرتبط با معماری مشاهده:22 زمان:01-21-2018
کرکره برقی مغازه و فروشگاه
شروع کننده:masin آخرین ارسال توسط:masin پاسخ ها:0 دیگر مطالب مرتبط با معماری مشاهده:22 زمان:01-21-2018
Plugin By Hamed



03-16-2017, 10:46 PM (آخرین ویرایش در این ارسال: 03-16-2017 10:51 PM، توسط ArchCo.)
ارسال: #1
پروفایل شما آفلاین
ArchCo


پل سازی
:تعریف پلپل

دیدن لینک ها برای شما امکانپذیر نیست . لطفا
ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

است که برای عبور از موانع فیزیکی ازجمله رودخانه‌ها و دره‌ها استفاده می‌شود.پل‌های متحرک نیز جهت عبور کشتی‌ها و قایق‌های بلند از زیر آن‌ها ساخته‌شده است. در ادامه به بررسی تاریخچه پل و تقسیم‌بندی آن ازنقطه‌نظرهای مختلف می‌پردازیم:تاریخچه پلایجاد گذرگاه‌ها و پل‌ها برای عبور از دره‌ها و رودخانه‌ها از قدیمی‌ترین فعالیت‌های بشر است. پل‌های قدیمی معمولاً از مصالح موجود در طبیعت مثل چوب و سنگ و الیاف گیاهی به‌صورت معلق یا با تیرهای حمال ساخته‌شده‌اند.پل‌های معلق از کابل‌هایی از جنس الیاف گیاهی که از دو طرف به تخته‌سنگ‌ها و درخت‌ها بسته‌شده و پل‌های با تیر حمال از تیرهای چوبی که روی آن‌ها با مصالح سنگی پوشیده می‌شد،اخته‌شده‌اندساخت پل‌های سنگی به دوران قبل از رومی‌ها برمی‌گردد که در خاورمیانه و چین پل‌های زیادی بدین شکل برپاشده است. در اروپا نیز اولین پل‌های طاقی را 800 سال قبل از میلاد مسیح، برای عبور از رودخانه‌ها از جنس مصالح سنگی ساخته‌اند.اغلب پل‌های ساخته‌شده توسط رومی‌ها از طاق‌های سنگی دایره شکل با پایه‌های ضخیم تشکیل یافته است.در ایران نیز ساختن پل‌های کوچک و بزرگ از زمان‌های بسیار قدیم رواج داشته و پل‌هایی نظیر سی‌وسه‌پل، پل خواجو و پل کرخه بیش از 400 سال عمر دارنداز قرن یازدهم به بعد روش‌های ساختن پل‌ها پیشرفت قابل‌توجهی نمود و به‌تدریج استفاده از دستگاه‌های فشاری از مصالح سنگی و آجر با ملات های مختلف و دستگاه‌های خمشی از چوب متداول گردیده و تا اوایل قرن بیستم ادامه یافت. شروع قرن بیستم همراه با استفاده وسیع از پل‌های فلزی و سپس پل‌های بتن مسلح می‌باشد
از اوایل قرن نوزدهم ساخت پل‌های معلق، قوسی یا با تیر حمال از آهن آغاز شد. اولین پل معلق از آهن در سال 1796 به دهانه 21 متر در آمریکا ساخته شد، همچنین در سال 1850 یکی از مهم‌ترین پل‌های با تیر حمال از جنس آهن متشکل از دو دهانه 140 متر و دو دهانه 70 متری در انگلستان ساخته شد
طویل‌ترین پل معلق به طول تقریبی 7 کیلومتر در سانفرانسیسکو ساخته و بزرگ‌ترین دهانه معلق به طول تقریبی 1400 متر در انگلیس (روی رودخانه هامبر) طراحی‌شده‌اند. در سالهای اخیر طرح پلهای ترکه ای فلزی (با کابل مستقیم) نیز برای دهانه های بزرگ مورد توجه قرار گرفته و بعد از نخستین پل که در سال 1955 به دهانه 183 متر در سوئد ساخته شده، پلهای زیادی اجرا شده است:طبقه بندی پلها:پلها را می توان ازنقطه نظرهای مختلف طبقه بندی نمودسیستم

دیدن لینک ها برای شما امکانپذیر نیست . لطفا
ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

مصالح تشکیل دهندهکاربردنحوه اجراشکل هندسیپلها از جمله شاهرگهاي حياتي در مواقع بروز سوانح طبيعي هستند، بنابراين جزو سازه‌هاي مهم دسته‌بندي مي‌شوند. در نتيجه براي مقاوم‌سازي آنها در برابر زلزله بايد از روش يا روشهايي استفاده کرد که مورد اعتماد، کارآ و تا حد امکان مقرون به صرفه باشند. يکي از اين روشها که از اوايل قرن حاضر مطرح و در اين اواخر به آن توجه بيشتري شده است ، جدايش پلها توسط سيستم‌هاي لرزه جدايش مي‌باشد. پلها به دليل خصوصيات ويژه خود، بستر مناسبي براي استفاده از اين سيستم‌ها هستند. در اين راستا کارهاي زيادي چه بصورت تئوري و چه بصورت عملي انجام شده است . پس بهتر ديده شد که ابتدا رفتار ديناميکي پلها مورد مطالعه قرارگرفته، سپس به بررسي نحوه تاثير سيستم‌هاي لرزه جدايش بر رفتار ديناميکي پلها در برابر زلزله پرداخته شود. در پلهاي جدايش يافته، حتي توسط بالشتک‌هاي الاستومري رايج، به علت تغيير محدوده پريودي، نياز به آناليز ديناميکي کاملا محسوس است . در اين راستا سعي گرديده تا ابتدا مدل مناسبي براي بيان رفتار ديناميکي پلها ارائه گردد. پس از انتخاب مدل مناسب ، حالتهاي مختلف قرارگيري جداينده‌ها در سازه پل، مورد بررسي. قرار گرفته است . به دليل فرضيات ابتدايي مبني بر رفتار خطي مصالح و نيز ساده‌سازي تحليل جداينده‌ها، رفتار اين اعضاء در مراحل اوليه بصورت خطي در نظر گرفته شد و تاثير عواملي نظير تغيير سختي عرشه، تغيير سختي پايه‌ها و تغيير سختي بالشتکهاي الاستومري بر روي پلهاي جدايش يافته و جدايش نيافته، مورد بررسي قرار گرفت . پس از اين مرحله با فرض رفتار غيرخطي جداينده‌ها در کنار رفتار خطي اعضاي اصلي سازه، که از فرضيات اساسي بحث لرزه جدايش است ، مقايسه‌اي بين عملکرد جداينده‌هاي متفاوت انجام پذيرفت . بدين ترتيب سه‌گونه کلي رفتار جداينده‌ها بصورت خطي (الاستومرها)، دو خطي (بالشتکهاي سربي لاستيکي) و الاستوپلاستيک کامل (جداينده‌هاي اصطکاکي خالص) مدنظر قرار گرفته است . در انتها به برخي روشهاي طراحي سيستم‌هاي لرزه جدايش براي پلها که در مراجع علمي و آئين‌نامه‌اي موجود بوده‌اند، اشاره شده است . با انجام مراحل بالا و مقايسه نتايج حاصل، موارد زير قابل بيان است : 1 – معادل‌سازي در امر تحليل سازه‌ها، بويژه پل‌ها، نقش بسيار مهمي را ايفا ميکند. 2 – به دليل اهميت پلها به عنوان يکي از شريانهاي حياتي نيروهاي امدادرساني در مواقع بحران، آناليز ديناميکي آنها، بخصوص پلهاي داراي بالشتک‌هاي الاستومري توصيه مي‌گردد. 3 – استفاده از سيستم‌هاي لرزه جدايش غيرخطي، نتايج مطلوبتري را نسبت به سيستم‌هاي لرزه جدايش خطي سبب مي‌گردد که در اين ميان کاربرد بالشتکهاي سربي لاستيکي، عملي‌تر به نظر مي‌رسد. 4 – استفاده از سيستم‌هاي لرزه جدايش به عنوان يک گزينه مطرح براي طراحي پلها در برابر زلزله و نيز تقويت پلها موجود، قابل بيان استعلل اصلی خرابی بسیاری از پلها قبل از پایان عمرشان، عدم توجه به معیارهای هیدرولیکی در طراحی، و اجراو نگهداریاز آنهاست. ظرفیت گذرسیلاب از پل پایداری بازه رودخانه در محل احداث پل هدایت جریان نیروهای هیدرو دینامیکی جریان آبشستگی و فرسایش در اثر تنگ شدگی و یا ایجاد مانع عواملی هستند که در تعیین جانمایی طول ارتفاع و آرایش پایه و تکیه گاهها و مشخصات هندسی پایه هاوتکیه گاههای پل حائزاهمیت هستند که متأسفانه در کشورمان به مسائل فوق الذکر توجه کمتری می گردد این مقاله نگاهی اجمالی به نقش مهندسی رودخانه و اهمیت بکارگیری آن در طراحی پلها دارد:پلهای ساده تیر – ستونیساخت این نوع پلها جزو ساده ترین روشهای پلسازی تلقی میشود. تنها چیزی که شما نیاز دارید تیر (دهانه) با مقاومت کافی است و دو ستون در دو طرف آن که وزن دهانه را به زمین منتقل کنندبا این وجود باید دقت شود در این نوع پلها بر روی دهانه هم نیروی کششی و هم نیروی فشاری زیادی وارد میشود. برای درک بهتر این موضوع یک تکه مقوا را بردارید و بر روی دو قوطی نوشابه قرار دهید. سپس وسط این تکه مقوا را به آرامی فشار دهید. خواهید دید این تکه مقوا از وسط قوس پیدا کرده تا زمانی که این نیرو زیاد شود و باعث شکست تکه مقوا شود. در تکه مقوا مشاهده میشود در بالای آن فشار وارد میشود و در پایین آن کشش. به طوری که ابتدا از پایین پاره میشودبیشتر پلهای تیری ساده از بتن و فولاد ساخته میشوند. ابعاد تیر (دهانه) و در واقع ضخامت آن تعیین کننده طول ماکزیمم دهانه است. با افزایش ضخامت میتوان دهانه های بزرگتری داشته باشیم. برای آنکه بتوان ضخامت دهانه (عرشه) را افزایش داد مهندسین در داخل عرشه خرپاهایی طراحی میکنند که باعث سختی بیشتر آن میشوند. و با افزایش سختی امکان استهلاک و انتقال نیروهای مخرب بزرگتر فراهم میشود. با وجود اینکه استفاده از خرپاها باعث افزایش دهانه این نوع پلها میشود اما باز هم برای دهانه های بزرگ مجبور به استفاده از خرپاهای خیلی بزرگ میشویم که در نهایت ضخامت پل آنقدر زیاد میشود که حتی نمیتواند وزن خودش را تحمل کندپلهای خرپاییدر واقع این نوع پلها هم خانواده با پلهای تیری ساده هستند. اما برای اینکه بتوان طول دهانه را بیشتر کرد از یک خرپا در آنها استفاده میشود. این خرپا میتواند یا در بالای پل قرار بگیرد و عبور و مرور وسایل نقلیه از داخل آن باشد و یا در زیر پل قرار بگیرد. دقت کنید که بالاترین نقطه دهانه بیشترین فشار را تحمل میکند (طبق مقاومت مصالح که هر چه فاصله از محور خنثی بیشتر باشد نیرو بیشتر میشود) و به همین ترتیب پایین ترین نقطه دهانه بیشتر کشش را تحمل میکند. و در وسط ضخامت دهانه که محور خنثی قرار میگیرد, کشش و فشار بسیار کم خواهد بود. این موضوع باعث شده است در کارهای ساختمانی بیشتر از تیرهای I شکل استفاده شود تا مصالح بیشتری در دو قسمتی که نیروی بیشتری وارد میشود وجود داشته باشد
[تصویر:  55349624852b7.jpg]
:پل قوسیپلهای قوسی بیش از ۲۰۰۰ سال است که مورد استفاده بشر قرار میگیرند و هنوز هم به دلیل نحوه انتقال نیرویی که دارند بسیار مورد توجه هستند. یک اصل جالب در پلهای قوسی وجود دارد و آن هم این است که این پلها طوری طراحی میشوند تا به دهانه آنها بیشتر نیروی فشاری وارد شود و نیروی کششی بسیار کمی در آنها ایجاد شود. در واقع این اصل به دلیل قوسی است که در آنها ایجاد میشود. درست مثل سدهای قوسی. اما باید دقت کرد حتی این اصل هم نمیتواند باعث شود پلهای قوسی بر قوانین فیزیکی غلبه کنند و با ایجاد قوسهای بسیار بزرگ (دهانه های بزرگ) اثر نیروی کششی بیشتر و بیشتر میشود تا جایی که باعث عدم پایداری پل میشود. با وجود تغییرات ظاهری و کوچک در این نوع پلها, اما پلهای قوسی تقریبا همگی عملکردی مشابه دارندمصالح امروزی همچون فولاد و بتنهای پس تنیده به ما امکان ساخت پلهای قوسی بسیار بزرگتر و زیباتری را نسبت به پلهای قدیمی میدهند :پل معلقهمانطور که از اسمش معلوم است, پلهای معلق پلهایی هستند که دهانه های آنها بصورت معلق و آویزان شده توسط کابل یا زنجیرهای متصل به دو برج پل میباشند. همانند پل گلدن گیت (دروازه طلایی) و پل بروکلیندر این پلها نیروی فشاری وارد به دهانه پل توسط کابلها به برجها منتقل شده و از برجها به صورت مستقیم به زمین وارد میشود. همچنین کابلهای پشتیبان (کابلهای اصلی که کابلهای باریکتر از آنها آویزان میشوند) نیروی کششی پل را متحمل میشوند. این کابلها بین دو نقطه لنگر شده پل و در وسط در بالای برجها قرار میگیرند. لنگر کردن کابلها امری بسیار مهم است به همین دلیل برای اینکار از بلوکهای سنگی و یا سیمانی بسیار بزرگ استفاده میشود. علاوه بر کابلها, تقریبا در همه پلهای معلق خرپای دهانه قرار در نظر گرفته میشود. این خرپا که در زیر عرشه پل ساخته میشود نقش مقاوم کردن دهانه و کاهش جابجایی و لرزش دهانه را داردطول دهانه پلهای معلق معمولا بین ۶۱۰ متر تا ۲۱۳۴ متر است. که این طول دهانه زیاد باعث میشود دیگر پلها نتوانند با آن از لحاظ طول دهانه آزاد رقابت کنند. البته با توجه به مصالح استفاده شده و همچنین تکنولوژی ساخت معمولا پلهای گرانی هستندگفتنی است اولین پلهای معلق از گیاهان به هم بافته شده توسط امپراطوری اینکان بودند. جالب است بدانید زمانی که اسپانیایی ها به پرو رفتند, این امپراطوری را دیدند که توسط صدها پل معلق گیاهی به یکدیگر متصل شده بودند. طول این پلها گاها به بیش از ۴۶ متر میرسید
:پل کابلیدر نگاه اول شاید تصور کنید پلهای کابلی هم خانواده پلهای معلق هستند, اما اجازه ندهید شکل ظاهری برج و کابلهای آن شما را به اشتباه بیندازد! تفاوت اصلی پلهای کابلی با معلق در این است که اولا نیازی به لنگر کابل در ابتدا و انتهای پل ندارند و ثانیا اینکه نیازی به داشتن دو برج ندارند! در واقع کابلها بر روی خود دهانه لنگر شده و به برج متصل میشوند. و همه نیروهای وارده توسط این برج به زمین منتقل خواهد شدامروزه استفاده از پلهای کابلی بسیار رایج شده است زیرا تقریبا تمامی مزیتهای پلهای معلق را دارند (البته در مقیاس کوچکتر مثلا برای دهانه های ۱۵۰ متری تا ۸۵۰ متری) ولی هزینه بسیار کمتری دارند. همچنین زمان ساخت آنها بسیار کوتاهتر است
مصالحی که برای ساخت پلها استفاده میشود شامل فولاد – بتن – چوب – سنگ و حتی در برخی موارد گیاهان زنده (پلهای ۵۰۰ ساله هندی که از ریشه درختان در حال رشد ساخته شده اند) هستند. با وجود اینکه ایده اولیه پلها به سادگی قرار دادن یک تنه درخت بریده شده بر روی دره کوچکی است اما برای ساخت پلهای امروزی

دیدن لینک ها برای شما امکانپذیر نیست . لطفا
ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

و اقدامات بسیار پیچیده و دقیقی لازم است[b]بطور کلی برای ساخت یک پل به اجزاء زیر نیاز است: تیرها – قوسها – خرپاها و سیستمهای تعلیق. ترکیبات مختلف از این ۴ جزء به ما امکان ساخت پلهای متعددی را میدهد. مثلا: پلهای ساده تیری – پلهای قوسی – پلهای خرپایی – پلهای معلق و حتی پلهای پیشرفته تری همچون پلهای کابلی جانبیتفاوت اصلی انواع سیستم پلها در طول بزرگترین دهانه ای است که میتوانند تامین کنند یعنی فاصله بین دو پایه پل. پایه های پلها میتوانند به شکل ستون – برج و یا حتی

دیدن لینک ها برای شما امکانپذیر نیست . لطفا
ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

باشندپلهای تیری مدرن و امروزی میتوانند دهانه ای تا ۶۰ متر را پشتیبانی کنند در حالی که این رقم برای پلهای قوسی در حدود ۲۴۰ تا ۳۰۰ متر است. و اما بیشترین طول دهانه مربوط به پلهای معلق با دهانه ای بین ۶۰۰ تا ۲۱۳۴ متر استبدون توجه به نوع پل, هر پل باید در مقابل دو نیروی بسیار مهم مقاومت کند: نیروی کششی و نیروی فشاری. در واقع دلیل اینکه پلهای معلق میتوانند نسبت به پلهای قوسی و دیگر انواع پلها دهانه بزرگتری داشته باشند نوع رفتاری است که آنها در مقابل این نیروها از خود نشان میدهندمعمولا در پلها نیروی کششی و فشاری همانند شکل زیر ایجاد میشود. یعنی در بالای دهانه فشار خواهیم داشت و در پایین آن کشش. این دو نیرو در همه پلها وجود دارد و اگر رفتار سازه برای تحمل آنها مناسب نباشد باعث از بین رفتن پل میشوند. شکسته شدن و یا کمانش پلنیروهای فشاری و کششی در پلکمانش زمانی رخ میدهد که نیروی فشاری بیش از مقاومت پل باشد و شکسته شدن زمانی است که نیروی کششی بیشتر از مقاومت پل شودبهترین روش برای تحمل این دو نیرو این است که یا استهلاک و یا منتقل شوند. در استهلاک, طرح پل طوری است که این نیروها در یک مساحت وسیع بطور متوازن پخش شوند بطوری که به هیچ نقطه ای از پل نیروی بیشتر از مقاومتش وارد نشود. در انتقال, طرح پل طوری است که نیروها از قسمتهای با مقاومت و سختی کمتر به قسمتها با مقاومت و سختی بیشتر انتقال یابندآشنایی با مهندسی

دیدن لینک ها برای شما امکانپذیر نیست . لطفا
ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

بشر همواره دنبال راهی برای حمل و نقل کالا از محلی به محل دیگر بوده است . حمل و نقل از طریق رودخانه توسط قایق های اولیه اولین روشی بود که بشر بدان دست یافت .هر چند که امروزه نیز حمل و نقل رودخانه ای یا دریایی ارزانترین نوع حمل و مقل می باشد لیکن باید به این نکته توجه داشت که رودخانه یا دریا در امتداد و مسیر دلخواه وجود نداشته و بشر ناگریز به استفاده از راه های زمینی بوده است اولین راه های زمینی ساخته شده شاید راه های ارتباطی بین چند روستا باشد . گسترش شهر نشینی و به وجود آمدن حکومت های مرکزی از نقطه نظر های اجتماعی ، سیاسی ، نظامی و اقتصادی بشر را ناگریز به ایجاد راههای مینی طولانی نموده استوجود دو راه ارتباطی شاهی از شهر سارد در کنار دریای اژه به شوشو پایتخت هخامنشی به طول تقریبی 2700 کیلومتر با کاربرد سیاسی –نظامی و جاده ابریشم از مرز چین تا بندر انطاکیه در کنار دریای مدیترانه با کاربرد اقتصادی از مثال های بارز این ادعا می باشندهر چند که در حمل و نقل های اولیه با استفاده از اسب و قاطر و شتر برای عبور از دره ها و رودخانه ها احتیاج به تعهیدات خاصی نبود و عبور از این موانع هر چند که به دشواری ولی به هر طریق صورت می گرفت ، لیکن لازم سرعت بیشتر در ارتباطات و همچنین سنگین تر شدن محمولات و استفاده از وسایل حمل و نقل پیشرفته تز نظیر گاری ،معبری ایجاد می نماید که امروز به آن پل می گوییم . امروزه نقش راه های شوسه و آهن در ساختار اجتماعی و سیاسی یک کشور بر هیج کس پوشیده نیست . برای حمل کالا از نقاط تولید به مصرف از بنادر به مراکز توزیع از مزارع به کارخانه ها و شهر ها ارتباط روستا به روستا ، روستا به شهر ، شهر به شهر و غیره. بشر احتیاج به راه های دسترسی سریع و ایمن دارد . لازمه هر راه سریع عبور آسان و مطمئن آن از عوارض طبیعی مقل رودخانه ها و دره ها می باشد که این کار توسط پل انجام می شود هر چه از سرمایه گذاری اولیه در ساخت پل بیشتر باشد هزینه های استهلاک وسایل نقلیه و زمان در آینده کمتر خواهد بود:منابعتیبالدز، فرانسیس 1382، شهرسازی شهروندگرا، ترجمه محمد احمدی نژادگلابچی، محمود 1389، پل های ایران وجهانمدنی پور، علی 1384،طراحی فضای شهری نگرشی برفرایندی اجتماعی و مکانیRogers, W. (2003): The Excellent city park system, in what makes it great & how to get there, P. Harnik (Ed), Washington DC, International City Managers Association, USA.Punter, J. (1991): Participation in the design of urban space, landscape Design, No. 200, 24-27.Relph, E. (1976): Place and Placelessness, Pion Limited, London.كرير، راب( 1383): فضاي شهري، ترجمهي خسرو هاشمينژاد ،انتشارات نشر خاك، چاپ اول، اصفهان
نوشته شده توسط گروه تحریریه مهندسین مشاور

دیدن لینک ها برای شما امکانپذیر نیست . لطفا
ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ 


پرش به انجمن: