معماری ونیزی – ترکیبی از شرق و غرب

معماری ونیز ایتالیا

در نگاه سطحی شاید ونیز همانند دیگر شهرهای ایتالیا به نظر برسد: زبان مشترک, غذای مشترک, علاقه به اپرا, خوش لباسی مردم و … اما ونیزی ها تفاوتهای بارزی با دیگر مردمان ایتالیا دارند: انها کمتر به دین میپردازند, هیچ دیواری دور شهر قدیمی خود نکشیده اند, بجای اتومبیل از قایق برای رفت و آمد استفاده میکنند و همانطور که دوسالانه ونیز (نمایشگاه هنری معروف ونیز که هر دو سال یکبار برگزار میشود) نشان میدهد در معماری خود بیشتر از جنبه های بیرونی الهام میگیرند تا درونی. این موارد باعث شده جزیره ونیز ویژگی های خاص خود را نسبت به سرزمین اصلی ایتالیا داشته باشد.

ساکنین اولیه ونیز قسمت اصلی ایتالیا را در قرون 5 و 6 میلادی برای پناه از حمله اجنبی ها ترک کرده و به این جزیره نقل مکان کردند. در قرن 9 میلادی ونیزی ها به موقعیت مناسب خود برای استفاده از قایقهای تجاری و نظامی پی برده و خود را یکی از ابرقدرتهای دریایی کردند. داشتن کانالهای عمیق که از لا به لای شهر عبور کرده جابجایی با قایق را که مهمترین نحوه انتقال در آن زمان بود ممکن میساخت. تجارت با روم شرقی و مصر باعث شد معماری ونیز تاثیرات خارجی از این دو ناحیه به خود بگیرد. امروزه اثرات معماری اسلامی و رومی در معماری ونیز با کمی دقت دیده میشود و باعث گشته ونیز ترکیبی از معماری مسیحی و اسلامی شود.

به عنوان مثال طرحهای کلیسای جامع سنت مارک در ونیز (تصویر سمت چپ) و طرحهای ایاصوفیه در استانبول (تصویر سمت راست) شباهتهای زیادی به یکدیگر دارند.

کلیسای جامع سنت مارک در ونیز (تصویر سمت چپ) - ایاصوفیه در استانبول (تصویر سمت راست)

و یا مناره های کلیسای سنت مارک (تصویر چپ) را اگر با مناره های مسجد Emir Altunbugha Al-Maradani (تصویر راست) مقایسه کنید شباهتهای زیادی را خواهید دید.

کلیسای سنت مارک (تصویر چپ) - مسجد Emir Altunbugha Al-Maradani (تصویر راست)

مثال دیگر از تاثیر معماری اسلامی در ونیز را میتوان با مقایسه مدرسه Sultan Al-Malik Al-Salih Najm Ad-Din Ayyub در مصر (تصویر سمت راست) و نمای Ca D’Oro (تصویر سمت چپ) در ونیز نشان داد.

مدرسه Sultan Al-Malik Al-Salih Najm Ad-Din Ayyub در مصر (تصویر سمت راست)  - Ca D’Oro (تصویر سمت چپ)

با قدم زدن در ونیز و کمی تیزبینی به وضوح میتوان تاثیرات معماری اسلامی را در این شهر دید. این موضوع باعث شده ونیز همانند پلی شرق و غرب را به یکدیگر متصل کند و ترکیبی از دو دنیا را به بازدیدکنندگان نشان دهد. معماری کاخ دوجه در ونیز این ترکیب را در یک بنا نشان میدهد: قوس پنجره ها برگرفته از معماری اسلامی بوده درحالیکه پروفایل باریک و جایگاه آنها برگرفته از معماری مسیحی میباشد. همچنین سنگهای مرمر اطراف پنجره های طبقه اصلی نشانه هایی از alfiz (قوسهای ورودی معروف عربی – تصویر زیر) اسلامی را دارد.

 الفیز عربی

کاخ دوجه ونیز

به زودی تصاویری انحصاری از سفر سیویلتکتی به ونیز را منتشر خواهیم کرد که تلاش میشود در آنها معماری ونیزی را بیشتر برای شما عزیزان به نمایش بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *