بازدید سیویلتکتی از یکی از معروفترین پلهای جهان

پل پنت وچیو (Ponte Vecchio)

پل پنت وچیو (Ponte Vecchio) به معنای پل قدیمی در فلورانس ایتالیا, با توجه به جذابیت آن برای گردشگران بیشماری که از آن بازدید می کنند, را میتوان یکی از معروف ترین پلهای جهان دانست. این پل قرون وسطیی به نماد شهر فلورانس که خود گهواره رنسانس و خانه ی هنرمندان معروفی از جمله میکل آنژ – لئوناردو داوینچی – دانته – دوناتلو بوده, تبدیل گشته است.
از این پل قبلا در سیویلتکت در مطلبی با عنوان “10 مورد از جذابترین پلهای دنیا” نام برده شده بود. اما اینبار با بازدید حضوری از این پل, اطلاعات کاملتری در ادامه مطلب ارائه خواهد شد.

Ponte-Vechhio - پل قدیمی فلورانس ایتالیا
“پل قدیمی” فلورانس, تنها پل این شهر بود که در دوران جنگ جهانی دوم تخریب نگشت. طبق گفته برخی از راهنماهای توریستی, دلیل این امر دستور شخصی هیتلر بوده است که این پل حفظ شود. اما برای این ادعا تا به حال سندی پیدا نشده است. اما چیزی که مشخص است, پس از عقب نشینی ژرمانها, پلهای دیگر تخریب گشت و این پل با تخریب خانه های دو طرفش مسدود گشت. اما به خود پل آسیب جدی وارد نشد.

Ponte-Vechhio - پل قدیمی فلورانس ایتالیا
این پل سنگی قوسی دارای سه سگمنت است: قسمت وسطی با دهانه 30 متر و دو قسمت کناری هر کدام با دهانه 27 متر.
قرار گرفته بر روی رودخانه آرنو, یکی از دلایل معروفیت این پل قرار داشتن مغازه های مختلف بر روی آن است. در واقع این مغازه هایی که بر روی آن مشاهده میشود در ابتدا قصابی های شهر را در خود جای داده بودند. اما با معروف شدن این پل و گرفتن جلوه ی توریستی, مغازه های جواهرفروشی و سوغات فروشی جای آنها را گرفتند.

فروشگاه های بر روی پل قدیمی فلورانس
این پل در باریکترین قسمت رودخانه, جایی که گمان میشود اولین بار در زمان رومانها پلی ساخته شد قرار دارد. آن پل اولین بار در اسناد موجود از سال 996 میلادی (حدودا 1020 سال پیش) ذکر شده بود که طبق آن اسناد, پایه های پل اولیه از سنگ و دهانه پل از چوب بوده است. اما پس از سیل سال 1117 میلادی که باعث تخریب پل شد, این پل مجددا ساخته شد. در سال 1333 میلادی سیل دیگری پل ساخته شده را تخریب میکند و اینبار در سال 1345 میلادی بازسازی میشود. در سال 1966 به دلیل سیل ناشی از رودخانه, صدمه هایی به این پل وارد میشود اما با اقدامات مناسب این صدمه ها به سرعت رفع میشوند. در مورد اینکه معمار اصلی و طراح این پل چه کسی بوده است بحثهای زیادی وجود دارد اما بیشتر متخصصان معتقد هستند طرح پل از Taddeo Gaddi بوده است. فرد دیگری که برخی از تاریخشناسان معاصر معتقد هستند معمار پل بوده است, Neri di Fioravanti میباشد.

پل پنت وچیو (Ponte Vecchio) در شب

تقریبا همه شبها میتوان تجمع مردم را بر روی پل Ponte Vecchio مشاهده کرد. در تصویر زیر مشاهده میکنید آوازه خوانی نیز با گیتار خود بر روی این پل اقدام به سرگرمی توریستها میکند.

 

جمعی از مردم بر روی پل Ponte Vecchio در شب
در چند سال اخیر, رسم گشته بود که زوجهای جوان به این پل می آمدند و قفلی با خود آورده و آنرا در محوطه ی پل بسته و سپس کلید قفل را در رودخانه می انداختند. این چنین تصور میشد که با اینکار, علاقه آنها جاودانه خواهد شد. اما با زیاد شدن تعداد قفلهای وصل شده به پل, به منظور جلوگیری از صدمه آن, هزاران قفل و کلید مختلف از این محوطه جمع آوری شد. و با قرار دادن جریمه 160 یورویی, از ادامه این رسم نوین جلوگیری شود. اما در گوشه و کنار این پل هنوز قفلهایی دیده میشود که نشان از این است که افرادی هنوز بصورت غیرقانونی اقدام به اینکار میکنند.
بیشتر قسمت قدیمی شهر و همچنین مرکز شهر در یک سمت پل قرار دارند. اما در طرف دیگر نیز چندین قلعه قدیمی, موزه و باغ BOLBOLI قرار دارد. خانه های موجود در طرف دیگر پل که بر روی تپه های حاشیه ای فلورانس ساخته شده اند, منظره های بسیار زیبایی را ایجاد میکنند که باعث شده علاقه مندان به عکاسی حتما از کوچه پس کوچه های بین این خانه ها دیدن کنند.

تصویری که از روی پل Ponte Vecchio گرفته شده و قفلهای وصل شده به آنرا نمایش میدهد.

قدیمی ترین و معروفترین پل فلورانس ایتالیا

یک دیدگاه در “بازدید سیویلتکتی از یکی از معروفترین پلهای جهان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *