کوچکترین کشورهای جهان – سری دوم

برای مطالعه قسمت اول این مقاله اینجا کلیک نمایید.

در سری دوم مقاله کوچکترین کشورهای جهان, 5 کشور موناکو, فدراسیون سنت کیتس و نویس, جزایر مارشال, سان مارینو و تووالو را به شما معرفی میکنیم. برای آشنایی با این کشورها به ادامه مقاله توجه فرمایید:

6-      موناکو:

کوچکترین کشورهای دنیا - موناکو

موناکو دومین کوچکترین کشور دنیاست (پس از واتیکان) که در اروپای غربی واقع شده است. این کشور بسیار کوچک از سه طرف با فرانسه و از یک طرف با دریای مدیترانه مرز دارد. . در 20 سال گذشته با خشک نمودن آب دریا مساحت این کشور افزایش یافته و اکنون نزدیک به 2 کیلومتر مربع رسیده است. جمعیت موناکو حدودا 36,000 نفر بوده که این موضوع باعث شده این کشور به متراکم ترین کشور دنیا از لحاظ جمعیتی تبدیل شود. زبان رسمی موناکو فرانسوی است. با وجود اینکه موناکو یک کشور مستقل به حساب می آید و سیاست خارجی مستقل خود را دارد اما امور دفاعی از این کشور به فرانسه واگذار شده است.

 

7-      فدراسیون سنت کیتس و نویس:

فدراسیون سنت کیتس و نویس

سنت کیتس و نویس کشوری است جزیره ای در دریای کارائیب, غرب آنتیگوا و باربودا و شرق جزایر ویرجین آمریکا. جمعیت این کشور حدودا 52,000 نفر است. این کشور کوچکترین کشور پادشاهی در آمریکا هم از لحاظ جمعیت و هم از لحاظ مساحت است. پایتخت این کشور باسه تر نام دارد. سنت کیتس و نویس هر کدام نام یک جزیره هستند که مجموع این دو کشور فدراسیون سنت کیتس و نویس را تشکیل میدهد. این جزایر جزو اولین جزایری هستند که اروپایی ها در آنها مستقر شدند.

این کشور جزو کشورهای مشترک المنافعی است که در حکومت ملکه الیزابت دوم (ملکه انگلستان) است.

8-      جزایر مارشال:

جزایر مارشال

این کشور کوچک در اقیانوس آرام شمالی واقع شده است و بیشتر سطح آنرا جزایر مرجانی تشکیل میدهند. مساحت این کشور 181 کیلومتر مربع و جمعیت آن حدودا 68,000 نفر است. جزایر مارشال تشکیل شده از مجموع 1,156  جزیره کوچک است. نائورو که در قسمت قبلی مقاله معرفی شده بود در جنوب این کشور واقع شده است. زبانهای رسمی در این کشور, مارشالی و انگلیسی هستند. جزایر مارشال در اولین بار در سال 1526 توسط یک اسپانیایی کشف شد اما نام امروزی آن از یک کاشف و جستجوگر انگلیسی با نام جان مارشال گرفته شده است. در سال 1874 این جزایر به آلمان فروخته شدند. در زمان جنگ جهانی اول, ژاپن جزایر مارشال را به اشغال خود درآورد و در زمان جنگ جهانی دوم آمریکا این جزایر را اشغال کرد. تا در سال 1986 که این کشور استقلال خود را بدست آورد. با وجود این, هنوز ایالات متحده آمریکا دفاع و بودجه لازم را برای این کشور تامین میکند. زیرا به دلیل کمبود منابع طبیعی در جزایر مارشال, امکان استقلال اقتصادی برای آن وجود ندارد. جالب است بدانید جزایر مارشال بین سالهای 1946 تا 1958 به عنوان محل تست سلاحهای اتمی توسط آمریکا استفاده میشد. در این مدت آمریکا 67 سلاح اتمی را در این کشور امتحان کرد. طوری که در سال 1956 کمیسیون انرژی اتمی, جزایر مارشال را آلوده ترین محل در دنیا معرفی کرد. از سال 1956 الی 1998 بیش از 759 میلیون دلار غرامت به دلیل این آلودگی ها و مشکلات سلامتی بوجود آمده, توسط آمریکا به ساکنین این جزایر پرداخت شد.

9-      سان مارینو:

سان مارینو

مساحت سان مارینو 61 کیلومتر مربع بوده و جمعیت آن حدودا 30,000 نفر است. این کشور کوچک در ایتالیا محصور شده است. سان مارینو کم جمعیت ترین کشور عضو شورای اروپا است. هر چند این کشور جزو اتحادیه اروپا نیست اما اجازه استفاده از واحد پول یورو را دارد. سان مارینو یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است. درآمد این کشور بیشتر از صنعت, خدمات و گردشگری تامین میشود. جالب است بدانید درآمد سالانه این کشور از هزینه های آن بیشتر است. همچنین نرخ بیکاری در این کشور جزو کمترینها در کل اروپا است.

10-       تووالو:

تووالو

تووالو در اقیانوس آرام جنوبی درمسافتی تقریبا مساوی بین هاوایی و استرالیا واقع شده است. این کشور دارای مساحتی برابر با 26 کیلومتر مربع و جمعیتی حدودا 10.5 هزار نفره است که آنرا سومین کم جمعیت ترین کشور دنیا (پس از نائورو و واتیکان) میسازد. همچنین از لحاظ مساحت این کشور چهارمین کوچکترین کشور دنیا است (پس از واتیکان, موناکو و نائورو). تنها صادرات این کشور ماهی و نارگیل بوده و به جز چند نوع میوه بقیه کالاهای مصرفی ساکنین تووالو از کشورهای خارجی تامین میشود. این موضوع باعث شده تووالو به کمکهای مالی و غیرمالی کشورهای خارجی وابسته باشد. زبانهای رایج در این کشور تاووالویی و انگلیسی است. گفتنی است این کشور استقلال خود را در سال 1978 از انگلیس بدست آورد اما رئیس حکومت این کشور نیز همانند فدراسیون سنت کیتس و نویس, ملکه انگلیس است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دامنه اینترنتی دات تی وی (.tv) که بیشتر برای شبکه های تلویزیونی استفاده میشود در واقع دامنه اینترنتی این کشور کوچک است! این موضوع باعث شده تووالو از این دامنه به عنوان یک منبع درآمد استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *