سدهای متحرک برای جلوگیری از سیل در ونیز

سد متحرک ونیز - پروژه MOSE - موج شکنهای متحرک

ونیز ایتالیا – موج شکنهای ونیز پس از تکمیل شدن یکی از بزرگترین پروژه های جلوگیری از سیل در جهان خواهد بود. این پروژه با مشخصه های مختلفی در طی 40 سال گذشته مورد بررسی و بحث قرار گرفته بود تا به کمک آن بتوانند از شهر ونیز – که به مرور زمان کاملا زیر آب خواهد رفت – برای نسلهای آینده محافظت کنند.

با توجه به غرق شدن تدریجی ونیز, ایتالیایی ها میدانستند در صورتی که بخواهند این شهر تاریخی را نگه دارند باید راه حلی برای این مشکل پیدا کنند. راه حلهای زیادی برای این مشکل پیشنهاد شده است (بطور مثال ایجاد جزیره های بتنی شناور) اما هیچکدام به کاملی پروژه MOSE نیستند. در واقع پس از تکمیل شدن, پروژه MOSE به یکی از عجایب مهندسی دنیای مدرن خواهد شد.

سد متحرک - موانع فیزیکی متحرک - مشخصات پروژه MOSE

این پروژه MOSE نام دارد که مخفف “ماژول آزمایشی الکترومکانیکال” به زبان ایتالیایی است. هر چند برخی افراد دلیل انتخاب این نام را ارتباط داده اند به Moses (حضرت موسی) و این موج شکنها را همانند شکافته شدن دریا توسط حضرت موسی دانسته اند! این پروژه شامل چند دروازه متحرک است که بصورت ردیفی در کنار هم قرار میگیرند و در زمانی که ارتفاع موجها از حد تعیین شده (110 سانتی متر) بیشتر شود بصورت اتوماتیک دریاچه محیطی ونیز را از دریای آدریاتیک جدا میکنند. این موج شکنهای متحرک میتوانند جلوی موجهای تا ارتفاع 3 متر را بگیرند. به کمک این موانع متحرک و همچنین راهکارهایی همچون مسلح کردن سواحل به موانع فیزیکی و بالا بردن سنگچینها و … مهندسین ایتالیایی امیدوارند بتوانند جلوی هرگونه تهدید سیل برای ونیز را بگیرند.

تصویر سه بعدی از نحوه عملکرد سدهای متحرک در صورت بالا رفتن ارتفاع موجها

یکی از دلایل انتخاب این طرح, جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای فعالیتهای بندر و عبور و مرور کشتی ها بوده است. در واقع با متحرک بودن این موانع, زمانی که هیچ خطری ونیز را تهدید نمیکند این موانع کاملا کنار رفته و هیچگونه مزاحمتی ایجاد نمیکنند. حتی هیچ تغییری در منظره ایجاد نمیکنند که خود این موضوع نیز از اهمیت خاصی برخوردار بود.

تصویر هوایی از پروژه مقاومسازی ونیز در مقابل سیل و خطر غرق شدن

این موج شکنهای متحرک, جعبه های فلزی توخالی هستند با ابعاد 20 * 20 * 5 متر (طول و عرض 20 متر و ضخامت 5 متر) که با آب پر شده اند و در یک بستر بتنی پیش ساخته قرار میگیرند. زمانی که ارتفاع موجها بلندتر از 110 سانتی متر شود آب داخل این جعبه های فلزی توسط هوای فشرده خارج میشود و به همین دلیل جعبه های فلزی حول محور مورد نظر بالا می آیند. مدت زمان لازم برای بالا آمدن این سدهای متحرک 30 دقیقه است و 15 دقیقه زمان برای بازگشت به حالت عادی نیاز است.

110 سانتی متری که برای فعال شدن سیستم در نظر گرفته شده است طبق بررسی خسارات احتمالی با چنین موجهایی بدست آمده است اما سیستم MOSE کاملا انعطاف پذیر بوده و میتوان این مقدار را کم یا زیاد کرد.

نقشه پروژه MOSE - محافظت شهر ونیز در مقابل خطر سیل

در مجموع 78 دروازه متحرک که به 4 ردیف تقسیم شده اند در این پروژه در نظر گرفته شده است. البته همانطور که در تصویر بالا میبینید در وسط این سدهای متحرک یک جزیره مصنوعی قرار گرفته است. بازه زمانی تحویل موقت این پروژه 4 سال و تحویل نهایی آن 10 سال است.

غرق شدن تدریجی شهر ونیز Venice Italy

بودجه این پروژه 4.7 میلیارد یورو در نظر گرفته شده است (در صورت تکمیل در سال 2014). در ژانویه 2008 گفته شده بود پروژه 63% پیشرفت فیزیکی داشته است و به موقع تحویل داده خواهد شد.

این پروژه از سال 2003 آغاز شده اما پس از 3 سال, یعنی در سال 2006 دولت ایتالیا اعلام کرد به دلیل مشکل تامین بودجه, این پروژه مجددا بررسی خواهد شد. اما در اواخر همان سال مجددا پروژه ادامه یافت.

این پروژه توسط مهندسین فیات (کارخانه اتومبیلسازی ایتالیایی) اجرا میشود.

3 دیدگاه در “سدهای متحرک برای جلوگیری از سیل در ونیز”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *