سازه “حقوق بشری” برای چین

سازه حقوق بشری - ایجاد خانه ویلایی در تراکم شهری

همانطور که میدانید در چین ,مالکیت شخصی به معنای حقیقی خود وجود ندارد. بدین ترتیب که با خرید یک خانه در چین, در واقع شما صاحب آن خانه هستید اما زمینی که این خانه بر روی آن احداث شده است در مالکیت دولت میباشد (!) و شما تنها امتیاز آنرا برای مدت 70 سال خریداری کرده اید و پس از اتمام این مدت, زمین مجددا به دولت بازگردانده میشود. البته گفته میشود دولت چین بارها همین قانون را نیز زیر پا گذاشته است و برخی زمینها را بدون داشتن دلیلی موجه و منطقی در کمتر از 70 سال از صاحبانشان میگیرد و از آنها درخواست خرید مجدد آنرا میکند تا ساختمانشان را بتوانند نگه دارند! مخالفان زیادی ناراحتی خود را از این موضوع اعلام کرده اند اما کمتر کسی همانند طراح این سازه عجیب مخالفت خود را به نوعی بیان کرده است که باعث جلب توجه افراد بسیار زیادی در سرتاسر جهان شود. طراح سازه ” حقوق بشری ”  (The structure of human right) در پکن چین میگوید: ” من اعتقاد دارم دولت چین باید طرح عدم مالکیت شخصی را بازنگری کند زیرا داشتن یک خانه شخصی جزو حقوق اولیه هر فرد است.”

ایده جالب ساخت خانه های ویلایی بصورت طبقاتی روی هم

این طرح با در نظر گرفتن جمعیت بسیار زیاد چین و همچنین نیاز به توسعه متراکم آن, بصورت عمودی طراحی شده است.

کانسپت این طرح با الهام گرفتن از حرف الفبای چینی 田 ایجاد شده است.

همانطور که میبینید در این طرح یک سازه عظیم بتنی ساخته شده است که بیشتر به عنوان یک زیرساخت عظیم عمل میکند تا یک ساختمان و فضای لازم برای بنا نمودن ساختمانها را بر روی خود ایجاد کرده است. در واقع این طرح شامل خانه ها نمیشود بلکه تنها سازه عظیم بتنی است که فضای لازم برای خانه ها را ایجاد میکند. طول این سازه عظیم به اندازه طول شهر ممنوعه چین است و درست در شرق آن واقع شده است. البته به گفته طراح این سازه, سازه حقوق بشری در مقابل شهر ممنوعه و به نشان مخالفت با آن قرار میگیرد. زیرا وی شهر ممنوعه را نشانه قدرت استبداد میداند و قرار گرفتن این سازه پیشنهادی را در کنار آن نمادی برای مقابله با این استبداد میداند.

ابعاد فضاهای ایجاد شده برای ساخت خانه بر روی این ابرسازه 25 در 30 در 25 متر است.

پروپوزال جالب برای چین

البته لازم به ذکر است این طرح پیشنهادی توسط یک فرد عادی ارائه شده است و به هیچ عنوان مورد قبول مسئولین محلی و دولتی چین قرار نگرفته است. به همین دلیل تنها در حد یک طرح اینترنتی معروف باقی میماند.

طراح اصلی: Ren Tianhang

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *