تحلیل تقریبی قابها در مقابل بارهای جانبی به روش پرتال (قسمت 1)

تحلیل قابهای ساختمانی به روش پرتال

همانطور که میدانید بارهای جانبی ساختمان (نیروهای جانبی) عبارتند از باد و زلزله. تحلیل قابهای ساختمان تحت اثر نیروهای جانبی یکی از اصلی ترین و البته وقتگیرترین قسمتهای تحلیل سازه است. به همین دلیل روشهای تقریبی برای انجام این محاسبات پیشنهاد شده اند که در ساختمانهای متدوال با تقریب خوبی نتایج مورد نیاز را به ما میدهند. یکی از این روشها, روش پرتال است. هر چه قابهای ما منظمتر باشند و سختی اعضای آنها به همدیگر نزدیکتر باشند, روشهای تقریبی بهتر جواب میدهند. در ادامه به توضیح روش پرتال و ذکر گام به گام مراحل آن میپردازیم:

روش پرتال تحلیل قابهای ساختمانی تحت بارهای جانبی:

روش پرتال بر اساس سه فرض زیر بنا شده است:

1-      نقطه عطف تیر در وسط دهانه قرار دارد.

2-      نقطه عطف ستون در وسط ارتفاع ستون قرار دارد.

3-      نیروی برشی طبقه به نسبت مشخصی بین ستونهای آن طبقه تقسیم میشود. این نسبت مشخص به دو صورت در نظر گرفته میشود: – برخی افراد آنرا 2 سهم برای ستونهای میانی و 1 سهم برای ستونهای کناری در نظر میگیرند. – برخی دیگر روش دقیقتری را پیشنهاد میکنند که بر اساس آن نیروی برشی طبقه به نسبت سهم بارگیر ستونها بین آنها تقسیم میشوند.

4-      گفتنی است در صورتی که دهانه های قاب با یکدیگر برابر باشند, دو روش یکسان خواهند بود.

گام به گام روش پرتال:

1-      نیروهای جانبی باد یا زلزله (هر کدام که غالب باشد) محاسبه شوند. گفتنی است با توجه به طبیعت نامعلوم آنها باید این نیروها در هر دو جهت در نظر گرفته شوند. (یکبار از چپ به راست و یکبار از راست به چپ)

2-      نیروی برشی هر طبقه به نسبت دهانه بین ستونها (سهم بارگیر ستونها) یا به نسبت 2 سهم برای ستونهای میانی و 1 سهم برای ستونهای کناری بین آنها تقسیم شده و در وسط هر ستون با حرف v مشخص شود.

3-      چون نقطه عطف ستون در وسط ارتفاع فرض شده پس لنگر ستون با ضرب نصف ارتفاع ستون در نیروی برشی آن بدست می آید. گفتنی است لنگرهای بالا و پایین ستون با یکدیگر مساویند (زیرا نقطه عطف در وسط قرار گرفته)

4-      در هر گره باید مجموع لنگر ستونها برابر مجموع لنگر تیرها باشد. لنگر ستونها را که از گام 3 داریم پس باید لنگر تیرها را نیز محاسبه کنیم. گفتنی است لنگر دو طرف تیرها نیز باهم برابرند.

5-      نیروی برشی تیرها از تقسیم لنگر تیر بر نصف دهانه محاسبه شده و در وسط دهانه نوشته میشود.

6-      با توجه به نیروی برشی تیرها, نیروی محوری ستونها نیز محاسبه میشود. برای ستونها کناری نیروی محوری از لحاظ عددی برابر با نیروی برشی تیر متصل به آن است که البته باید نیروی محوری ستون فوقانی را نیز به آن اضافه نمود. برای ستونهای میانی, نیروی محوری برابر تفاضل نیروی برشی دو تیر چپ و راست آن است که باید به نتیجه حاصله نیروی محوری ستون فوقانی را افزود.

از لینک زیر میتوانید یک نرم افزار تحلیل اتوماتیک قابهای ساختمانی به روش پرتال را دانلود کنید. (مناسب برای انجام پروژه های دانشجویی)

دانلود نرم افزار تحلیل قابهای ساختمانی در مقابل بارهای جانبی به روش پرتال

منبع نرم افزار: وبلاگ عمران 2000

در قسمت بعدی به حل مثالی در این باره میپردازیم (حل دستی) – برای مطالعه قسمت بعدی مقاله اینجا کلیک کنید.

4 دیدگاه در “تحلیل تقریبی قابها در مقابل بارهای جانبی به روش پرتال (قسمت 1)”

  1. سلام من یه سوال داشتم واسه سیستم مهاربندی هم میشه از روش پرتال نحلیل نقریبی انجام داد

  2. لطفا اگه میشه یه توضیح هم واسه روش بومن بدید(چهار دهانه)!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *