معماری 100 ساله درختان زنده!

طرح باغبان صبور - معماری درختان زنده - کلبه زنده

درختان زنده خم شده قاب پیرامونی یک کلبه که به شکل ساعت شنی است را تشکیل میدهند. این کلبه زنده که در میلان ساخته میشود بیش از 100 سال تا زمان تکمیلش باقی مانده است!

معماران سوئدی Visiondivision و جمعی از دانشجویان طرح این کلبه دو طبقه را ارائه کردند و هم اکنون این کلبه زنده در حال رشد در  محوطه دانشگاه Politecnico di Milano است.

ساخت کلبه از درختان زنده و در حال رشد

این طرح که به شایستگی “باغبان صبور” (The Patient Gardener) نامیده شده است, از 10 درخت گیلاس ژاپنی تشکیل خواهد شد که در زمان رشدشان به نحوی خم, هرس و بافته میشوند که شکل مورد نظر را ایجاد کنند.

معماری عجیب درختان زنده

درختان در وسط به نوعی به یکدیگر وصله میشوند که علاوه بر ایجاد شکل گنبدی سقف طبقه همکف, کف طبقه اول را نیز فراهم کنند. و سپس از این مرحله به بعد, شاخه درختان به نوعی هدایت میشوند که دیوارهای طبقه اول را ایجاد کنند.

ایده و طرح اولیه - رشد درختان به مرور زمان و تشکیل شدن کلبه زنده

همچنین دو اصله از درختان به نوعی به هم بافته میشوند که پله نردبانی مورد نیاز را تشکیل دهند.

 طرح کلی ساختمان ساخته شده از درختان زنده

طبق گفته مدیر این طرح در Visiondivision , سازه ما متشکل از 10 درخت گیلاس ژاپنی است که در محیط یک دایره به قطر 8 متر کاشته شده اند. در وسط این درختان یک تکه چوب به ارتفاع 6 متر نقش هدایت کننده درختان را به عهده دارد. تمامی درختان به فواصل یکسانی از یکدیگر کاشته شده اند بجز 4 اصله از آنها که قرار است دو سری راه پله به طبقه بالایی آینده ایجاد کنند.

طنابهای نازکی به نهال درختان متصل شده است که با بستن این طنابها به چوب هدایت کننده وسطی, آنها را به میزان لازم خم میکنیم.

درختان گیلاس ژاپنی رشد کرده و سازه ما را تشکیل میدهند

قرار است با ساختن مبلمان از جنس درخت و علف و این سازه تماما زنده, این کلبه سبزترین سازه جهان شود که شاید معنای تازه ای به معماری سبز بدهد.

 پلان طبقه همکف و طبقه اول

با حدود 100 سال زمان مورد نیاز برای تکمیل پروژه, شاید این طرح طولانی ترین طرح معماری در حال اجرا در دنیا باشد. البته ” معماری زنده ” یا ” معماری هدایت طبیعت ” قبلا هم در مواردی مشابه دیده شده بود مخصوصا در ساخت پلهای زنده درختی, اما اجرای طرحی این چنین و با این مدت زمان لازم برای تکمیل بی سابقه بوده است. البته احتمالا تکمیل شده این طرح را خود طراحان آن نخواهند دید ولی مطمئنا نوه های آنها از آن استفاده خواهند کرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *