آیا فولاد بهترین مصالح ساختمانی است؟

از زمان ساخت اولین آسمانخراش در شیکاگو در اواخر قرن 18ام  میلادی, فولاد یکی از پرمصرفترین و رایجترین مصالح مصرفی در صنعت ساختمانسازی بوده است. قبل از آن سازنده ها بجای فولاد از چدن استفاده میکردند. اما آنها فهمیدند که با استفاده از تیرهای فولادی که با بتن احاطه شده اند میتوانند ساختمانهایی با بلندی بیشتر و همچنین مقاومتر در مقابل آتشسوزی بسازند. همچنین از آنجایی که چدن بسیار شکننده تر از فولاد است با این کار توانستند ساختمانها را برای تغییر شکلهای مجاز طراحی کنند. از آن زمان فولاد (آلیاژی از ترکیب آهن و کربن) نه تنها بهترین مصالح برای ساختمانسازی شد, بلکه در بیشتر موارد اقتصادی ترین مصالح نیز هست. حال باید پرسید پس از گذشت این همه زمان آیا هنوز فولاد بهترین مصالح ساختمانی است؟

همانطور که میدانید قیمت فولاد به دلیل افزایش قیمت مواد خام آن ,از جمله آهن و ذغال سنگ, در سالهای اخیر بسیار گران شده است. به همین دلیل مطمئنا اگر بتوان مصالح ارزانتری را جایگزین فولاد کرد, بسیاری از سازندگان از آن استقبال خواهند کرد.

مصالح ساختمانی دیگر از جمله بتن نیز بدون استفاده فولاد بلامصرف خواهد بود. زیرا همانطور که میدانید تا زمانی که بتن با فولاد مسلح نشود نمیتواند نقش سازه ای داشته باشد. پس ما به دنبال مصالحی هستیم که نیازی به فولاد نداشته باشند.

یکی از مصالح پیشنهادی برای جایگزینی فولاد, تخته چوبهای مهندسی است. یک شرکت ساختمانی در نیوزلند با ساخت چنین چوبهایی توانسته است سهم زیادی از بازار را که قبلا در اختیار فولاد بوده, از آن خود کند. به گفته این شرکت, تخته چوبهای ساخته شده توسط آنها میتوانند جایگزین بسیار مناسبی برای تیرهای فولادی باشند زیرا علاوه بر مقاومت بالای آنها, عملکرد بسیار بهتری در مقابل زلزله از خود نشان میدهند.

مصالح کامپوزیت از جمله پلاستیکهای (و پلیمرهای) تقویت شده توسط فیبر (FRP) و دیگر آلیاژهای آهنی نیز در چند سال اخیر توانستند تا حدودی جایگاه فولاد را در ساختمانها بگیرند. مزیت این مصالح کامپوزیت عمر طولانی تر آنها در مقابل فولاد است. همچنین تعمیر قسمتهای آسیب دیده آنها ارزانتر از فولاد است. تنها مشکل این مصالح در حال حاضر قیمت بالاتر آنها نسبت به فولاد است.

پس تا زمانی که بتوان هزینه ساخت این مصالح را پایین تر آورد, فولاد مصالح ترجیحی سازنده ها باقی خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *